Pagina's

woensdag 8 februari 2017

Rammelbal van vijfhoeken haken

Voor de eerste verjaardag van een nichtje heb ik deze vrolijke bal gemaakt.
Je kunt een bal maken met zeshoeken en vijfhoeken (zoals je vaak zie met Afrikaanse bloemen), maar het kan ook met alleen vijfhoeken. Dan hoef je wat minder onderdelen te maken. 12 vijfhoeken is genoeg. De Afrikaanse bloem vond ik ook mooi, maar die is niet helemaal dicht, en ik wilde niet dat kleine vingertjes de vulling er uit kunnen krijgen...
Het was lastig een goed patroon van een dichte vijfhoek te vinden. Ik zag een diagram in deze pin op Pinterest. Die heb ik wel wat aangepast, omdat het lapje anders niet plat werd. Het is niet heel makkelijk te omschrijven hoe ik het heb gehaakt, maar als je het wilt weten, zet 't dan in een reactie hieronder. Dan zal ik het patroon uitschrijven of tekenen.
** update: onderaan heb ik het patroon uitgeschreven **
Ik heb steeds 8 toeren gehaakt, waarvan de 5e t/m de 7e toer in een felle kleur. Er zitten twee rondes rood-oranje-geel-groen-blauw in en dan nog roze en paars. Daarmee is het ook nog een leerzame bal geworden! De vijfhoeken zijn aan elkaar genaaid door van beide kanten een lus op te pakken. Je krijgt dan een lijn om de vijfhoeken heen.
Tot slot heb ik er nog een rammeltje in gedaan. M'n nichtje is er blij mee. Toen we 'm gaven werd er al mee gegooid en in gebeten en later hoorde ik van haar moeder dat de bal een groot succes is!

Patroon vijfhoek
Ik heb als basis het volgende diagram gebruikt. Dat vond ik hier en lijkt gemaakt te zijn door het blog Todo crochet
l = losse
v = vaste
hv = halve vaste

Het diagram uitgeschreven:
Sluit elke toer met een hv en doe dan een l (= eerste v).

Toer 0: 5l, sluit de ring met een hv
Toer 1: in ring 5x [v, l, v]
Toer 2 t/m 7: in elke v een v en in ruimte onder de l [v, l, v]
Toer 8: v in elke v en in ruimte onder de l [v, v]

Het patroon met mijn wijzigingen:
Sluit elke toer met een hv en doe dan een l (= eerste v).

Toer 0: maak een magische ring
Toer 1: 5v in de ring, sluit de toer met een hv
Toer 2: meerder naar 9v (+ hv = 10 steken)
Toer 3: 5x [in volgende steek [v, l, v], 1v] (tussen de lossen 3 vasten)
Toer 4 t/m 6in elke v een v en in ruimte onder de l [v, l, v] (tussen de lossen 5/7/9 vasten)
Toer 7in elke v een v behalve in eerste v na de l, en in ruimte onder de l [v, l, v] (tussen de lossen 10 vasten)
Toer 8in elke v een v en in ruimte onder de l [v, v] (tussen de lossen 12 vasten)

Succes! En als het niet duidelijk is of fout, laat het weten!

25 opmerkingen:

  1. Wat een gave bal. Ik wordt binnenkort 2 keer tante en zou de bal graag gaan maken. Ik kan helaas niet doorlinken naar pinterest. Dus als je me kunt helpen, Graag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De pin linkt niet naar de goede pagina. Maar inmiddels heb ik de pagina gevonden. Ik zal het plaatje overnemen en dat patroon en mijn patroon uitschrijven.

      Verwijderen
    2. Ik heb alvast het diagram er bij gezet (en de link naar de pin aangepast). Het uitschrijven doe ik later.

      Verwijderen
    3. Super. Dank je wel.

      Verwijderen
  2. Wat een vrolijke bal. Deze vind ik veel mooier dan een bal met Afrikaanse bloemen. Het lijkt me best enig gepuzzelom een mooie vijfhoek te maken. Ik durf het bijna niet te vragen, maar zou je het patroon voor de vijfhoek misschien toch willen uitschrijven. Ik denk dat mijn kleindochtertje deze bal ook gaaf zal vinden.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal het uitschrijven! Alleen maar leuk als meer mensen 'm gaan maken.

      Verwijderen
  3. Erg leuk geworden! Ik had er natuurlijk al iets van gezien op Intagram :-)
    Fijn dat je 't gaat uitschrijven, ik denk dat je er veel mensen een plezier mee doet. Je kleurkeuze is ook weer super mooi.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die zijn leuk! Net gezien en goedgekeurd op ig! Super dat je het patroon wilde uitschrijven! Ik denk dat ik er vanavond aan begin... heb voorlopig geen haakinspiratie en deze kan er wel bij!
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een ontzettend leuke bal en wat een vrolijke kleurkeuze. Met het uitschrijven maak je vast veel mensen (groot en klein) heel blij!
    Groetjes, Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind hem super! Dankjewel voor het delen van het patroon.
    Ik ga hem pinnen als je dat oke vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk balletje. Ik zal het zeker gaan maken. Bedankt voor het delen van het patroon. Groetjes, Arzu

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk voor mijn kleindochter, ik ga hem deze week maken, ik heb voor alle kleinkinderen al iets gehaakt alleen voor de jongste nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. What a fun idea! Love the variety of bright colors. Bet your niece loved it, and will continue for quite some time.
    I am running a year long Granny-Spiration Challenge, and would love if you came and linked up with us :) There’s also a yarn giveaway going on right now. It can be found here: http://eyeloveknots.blogspot.com/2017/02/chunky-like-preemie-granny-square.html
    Alexandra of EyeLoveKnots

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuke bal! Lijkt me een mooi projectje om bijvoorbeeld een rammelaar in te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuke bal. Ik ben al begonnen, maar ik loop vast bij de derde tour bij het patroon met jouw wijzigingen. Zou je deze tour misschien nog verder toe kunnen lichten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was even puzzelen, maar het is gelukt.
      Ik begreep niet dat hetgeen dat tussen haakjes staat, een extra toelichting is.

      Verwijderen
  12. Reacties
    1. Tja, hoe heet dat eigenlijk. Ik noem het altijd 'vulspul'... Ik heb het gekocht bij Jan Sikkes, maar het is ook bij handwerkzaken te koop. En ook bij de Hema zag ik het laatst. Volgens mij heet het fiberfill. Even opletten of je het kunt wassen (als je dat van plan bent). Zoek bij bijv. Wolplein maar eens op 'vulling'.

      Verwijderen
  13. Even een (waarschijnlijk heel stom) vraagje: waar wissel jij van kleur? Want jou vijfhoeken zijn zo strak en recht. Terwijl ze dat bij mij niet zijn en je de kleurovergang goed kunt zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's een goeie. Volgens mij hecht ik na een kleur steeds af (zie "sluiten van een toer" op mijn Tips pagina, http://draadenpapier.blogspot.nl/p/tips.html#toersluiten) en start ik daarna met een nieuwe kleur er bovenop.

      Verwijderen
    2. Sorry voor mijn late reactie. Had je antwoord gemist.
      Dankjewel, ik ga gelijk kijken!

      Verwijderen