Pagina's

zaterdag 19 maart 2016

Familie paashaas haken

(pattern in Dutch and English below)
Ik word helemaal vrolijk van deze grappige paashaasjes. Een ontwerpje van mezelf. De inspiratie komt van een houten haasje dat ik ergens in een winkel zag. Door te variƫren met de lengte van de oren zijn het papa, mama, broertje en zusje geworden...
Ze zijn snel te maken, tenzij je, zoals ik, zit te prutsen met het vastzetten van de oogjes. Ik kreeg tips van RenskeCreatief (daar kocht ik de oogjes), maar ik heb het uiteindelijk op een andere manier gedaan. In de gereedschapskist van mijn man vond ik een half bolletje van ijzer met een (precies groot genoeg) gat, waarmee ik flink hard kon duwen. Toen zaten ze snel vast.
Patroon paashaasje

Benodigdheden
- garen van kleur naar keuze
- beetje zwart garen
- 2 ovale veiligheidsoogjes van 6 mm
- beetje vulling

Bodem

Toer 1: haak 6v in een magische ring (6v)
Toer 2: 2v in elke v (12v)
Toer 3: [2v in volgende v] 2 keer, v, 2v in volgende v, v, [2v in volgende v] 3 keer, v, 2v in volgende v, v, 2v in volgende v (20v)
Knip af en hecht af.

De oren en het lijf van het haasje worden ondersteboven gehaakt.

Oor 1

Toer 1: haak 6v in een magische ring (6v)
Toer 2: [2v in volgende v, v] 3 keer (9v)
Toer 3: 2v in volgende v, 8v (10v)
Toer 4-18: 10v (10v)
Knip de draad (lang) af.

Oor 2

Haak nog een oor, maar knip de draad niet af.

Lijf

Toer 19: Haak verder op oor 1 (beginnen in de vaste na de laatste steek van oor 1).
Haak daar 10 vasten (dus helemaal rond). Haak dan weer verder op oor 2 (beginnen in de vaste na de laatste steek van oor 2).
Haak weer 10 vasten (ook helemaal rond). Nu zitten beide oren aan elkaar vast. (20v)
Toer 20 - 29: 20 vasten (20v)
Hecht niet af.
Bevestig de oogjes met ongeveer 2 vasten tussenruimte tussen toer 22 en toer 23
Naai met de afgeknipte draad van het eerste oor het eventuele gaatje bovenaan het hoofd dicht en hecht af.
Vul het lijfje een beetje op.
Toer 30 (aan de bodem vasthaken): 20 vasten, waarbij je de haaknaald steeds ook door een vaste van de bodem steekt. (20v)
Knip af en hecht af.
Borduur het neusje met zwart (het horizontale stukje tussen toer 24 en toer 25).
Pattern Easter bunny

Materials
- yarn (choose your own colour)
- black yarn
- 2 oval safety eyes of  6 mm
- fiberfill

Bottom

Round 1: crochet 6 sc in a magic ring (6 sc)
Round 2: 2 sc in each sc (12 sc)
Round 3: [2 sc in next sc] 2 times, sc, 2 sc in next sc, sc, [2 sc in next sc] 3 times, sc, 2 sc in next sc, sc, 2 sc in next sc (20 sc)
Cut and weave in.

The ears and body of the bunny are crocheted upside down.

Ear 1

Round 1: crochet 6 sc in a magic ring (6 sc)
Round 2: [2 sc in next sc, sc] 3 times (9 sc)
Round 3: 2sc in next sc, 8 sc (10 sc)
Round 4-18: 10 sc (10 sc)
Cut (leave a long end).

Ear 2

Crochet another ear, but do not cut.

Body

Round 19: Continue to crochet onto ear 1 (in the first stitch after the last sc of ear 1).
[see picture 1 in Dutch pattern]
Crochet 10 sc. Then continue to crochet onto ear 2 (in the first stitch after the last sc of ear 2).
[see picture 2 in Dutch pattern]
Crochet another 10 sc. Now the ears are attached to eachother. (20 sc).
[see picture 3 in Dutch pattern]
Round 20 - 29: 20 sc (20 sc)
Don't cut.
Attach the eyes between round 22 and round 23 and with 2 sc between them.
Using the end of ear 2 sew the hole between the ears on top of the head. Weave in.
Stuff the body lightly.
Round 30 (attach the bottom): 20 sc, also inserting the hook through an sc of the bottom. (20v)
[see pictures 4 and 5 in Dutch pattern]
Cut and weave in.
Sew the nose with black yarn (the horizontal part between round 24 and 25).

22 opmerkingen:

  1. Wat een leukerds! Goed idee om met de oren te variƫren om een familie te maken, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. die zijn schattig.


    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zijn ze leuk! Bedankt voor het patroontje Hilde. En met veiligheidsoogjes.... Ik ben er altijd mee aan klungelen, heb ook al van alles geprobeerd. Om gek van te worden, iedere keer weer ;)
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh die zijn super schattig.
    Daar wordt ik ook vrolijk van.
    Grtz,
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, wat zijn ze leuk! Dank je dat je het patroon met ons deelt. Ik geloof dat ik weet wat ik van 't weekend ga maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een schattige paashaasjes. Die lange oren en ovale oogjes geven de familie een leuke look. Dank je voor het delen van het patroon.

    Fijn weekend, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dankjewel voor het patroontje, ook ik word er helemaal vrolijk van!
    Jammer dat het al bijna Pasen is, ik zag al een regenboogteam aan hazen voor me :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk! En met patroon!
    Aan de slag dan maar...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke paashaasjes bedankt om het patroon te delen groetjes Marie-Claire

    BeantwoordenVerwijderen
  10. I love these! They are delightful!!!! Thank you for the pattern!! = )

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Enig!
    Dankjewel voor het delen van het patroontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ze zijn mooi! Bedankt voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ze zijn super leuk!!
    En wat betreft de oogjes, heel herkenbaar. Meestal geef ik ze aan mijn man maar als hij er niet is dan heb ik ook uit zijn gereedschapskist een brede metalen ring die precies past en waarmee ik iets meer kracht kan zetten.
    Zijn ze toch ergens goed voor die mannen!! haha

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super leuk zijn ze geworden. Ik kan het niet helemaal goed zien maar zijn ze groot genoeg om op een ei te zetten? Zo ja dan zijn het ook leuk eiwarmers voor de paashazen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed idee! Deze zijn niet groot genoeg, zo'n 2,5 cm in doorsnede, maar je kunt ze wel groter maken door de oren wat breder te maken.

      Verwijderen
  15. hallo , heel leuk de familie , Ć©Ć©n kleine opmerking
    de oogje met 2 vasten er tussen maar je bent nog iets vergeten , tussen welke toeren moeten ze worden geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Trudie, da’s een goeie. De oogjes heb ik tussen toer 22 en 23 gedaan. Het horizontale stukje van de neus tussen 24 en 25.

      Verwijderen
  16. Super super leuk! Bedankt voor het delen. Liefs, Saskia

    BeantwoordenVerwijderen